Hogyan válassz pedelec kerékpárt?

Neuzer pedelec elektromos kerékpár

A pedelec avagy köznyelvi nevén e-bike piac óriási robbanáson van túl, és továbbra is dinamikusan növekszik, legalábbis a messzi nyugaton. Németországban egy évben kétszer annyi pedelecet adnak el, mint amennyi kerékpárt itthon értékesítenek a boltokban. De pár év késéssel itthon is elkezdték felfedezni az elektromos rásegítésű bringák előnyeit, még ha az aránylag borsos áruk egyelőre sokakat vissza is tart a vásárlástól.

Ez az írás nem a pedelecek előnyeit-hátrányait taglalja, így nem is szeretnék hosszasan elmélkedni róla. Egy biztos, a pedelec előnye nem csak abban rejlik, hogy könnyebb tekerni, hogy gyorsabban jutsz el az úticélodhoz. Ahogy én látom, a pedelec legfőbb erénye, hogy olyan embereket ültetett (újra) nyeregbe, akik már nem, vagy csak ritkán vették elő hagyományos bringájukat, ezáltal visszaadta nekik a mozgás örömét, és az aktív élet szabadságát.

Na de milyet?
A legelső kérdés természetesen a felhasználás. Bár a pedelec boom a városi bringáktól indult, ma már szinte bármilyen gépet vehetsz rásegítéssel, legyen az városi, trekking, cross, összecsukható, országúti, trail, vagy downhill MTB.

Ezt még könnyebb belőni, de aztán jön a következő kérdés: milyen elektromos rendszerrel? A bringa árát jelentősen befolyásolja a szett minősége és ára, sőt, modjuk, hogy 700.000 forintig bezárólag ez árazza be a kerékpárokat.  Műszakilag három családra oszthatjuk ezeket a gépeket:


Neuzer pedelec elektromos kerékpárNeuzer Menton - egy tipikus középmotoros pedelec Shimano 6000-res hajtással.

Középmotoros bringák
Ma a trendek a középmotoros hajtások felé terelik a vásárlókat és a legnagyobb beszállítók is kizárólag ilyen szetteket készítenek, pl: Bosch, Shimano, Brose, Continental, Yamaha.
Elvitathatatlan előnye az ideális súlyelosztás, hiszen a súlypont alacsonyra és középre kerül. Így ezek a bringák nehezebbek ugyan hagyományos társaiknál, de a kezelhetőség, stabilitás terén semmilyen hátrányt nem jelentenek. És mivel a súlygyarapodás a kerekeket nem érinti, a felfüggesztések működését sem rontja, ergo, ha összteleszkópos pedelecet szeretnél, kizárólag errefelé keresgélj!
A középmotoros rendszerek hátránya, hogy a bringa hajtásán keresztül adja le a teljesítményét a motor, emiatt a hajtás (lánc, lánckeréksor, lánctányérok) gyorsabban kopnak, sőt egyes esetekben a hátsó agy is megadhatja magát. Emellett sok középmotoros rendszerből kiiktatták a szabadonfutót, így ha lemerült az akku, elég izzasztó lehet velük hazatekerni még síkon is.

Neuzer pedelec elektromos kerékpár

Hátsó motoros bringák
Régebben kimondottan elterjedt volt, ma a középmotoros rendszerek visszaszorították őket. Több nagy, régebben a piacon lévő beszállító is ezekre specializálódott, ilyen az SR Suntour, a Bafang egyes modelljei és a kanadai BionX teljes választéka.
Előnyük az egyszerűség, a nagy nyomaték és hogy a kormányzásra nem gyakorolnak semmilyen befolyást. A súlypont ezeknél a bringáknál is alacsonyan van, viszont hátra kerül, ami a kezelhetőségben is érezhető. A legtöbb S-pedelec hátsó motorral készül, hiszen itt nem ritka a 350-450-500 Wattos motor sem. Ha elfogynak a coulombok az akkuból, könnyen haza lehet velük pörgetni, a szabadonfutónak hála. A hajtás alkatrészeit nem terhelik, sőt, többnyire ezeknek még hosszabb lesz az élettartamuk, mint egy hagyományos bringán.
Legfőbb hátrányuk, hogy mivel a hátsó kerék kimondottan nehéz, a hátsó felfüggesztés teljesítménye nagy mértékben romlik. Merevvázas bringáknál ez a hátrány persze nem jelentkezik.

Neuzer pedelec elektromos kerékpárAz első motoros Neuzer Zagon egy kiváló társ napi ingázásra.

Első motoros bringák
Nagyon elterjedt megoldás, főleg a városi bringákon. A márkák közül a Suntour és a Bafang egyes modelljei mellett számtalan kínai gyártó termékeit megtaláljátok a piacon.
Előnyük az áruk. Ezek a legolcsóbb rendszerek, és többnyire nem is túl súlyosak. Ha lemerül az akksi, ugyanúgy tekerhetsz velük, mint egy normál bringával. Városi használatra, laza túrákra ideális bringák.
Ugyanakkor az első hajtás nem fukarkodik az irányításra gyakorolt befolyástól, kezelhetőségben ezek a bringák szerepelnek leggyengébben.  Egyben a leghangosabb rendszerek a bolygóműves áttétel miatt.  
A vezérlésük is egyszerűbb. A Suntour például nyomatékszenzoros, a többiekből ez az érzékelő hiányzik. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a rásegítés némi késéssel bekapcsol, ha érzékeli, hogy pedálozol, de azt nem tudja, milyen erővel teszed. Így a motor mindig fix értékű teljesítményt tesz hozzá a te erődhöz, amíg a drágább nyomatékszenzoros rendszereknél a motor erejét a pedálozásod ereje befolyásolja - mint egy kiforrott ember-gép hibrid.
A teleszkópos villák is problémaforrást jelenthetnek. A nehéz agymotor miatt egészen másféle és sokkal nagyobb terhelést kap a villa. Egyedül az SR Suntour kínál első motorhoz tervezett villát, ezek azonban csak a saját motorjaikhoz jók (egyedi méretezés). Sajnos a 400.000 Forintos kerékpár ár alatt a teleszkópos villák inkább csak hibaforrást jelentenek, valamint rontják a kerékpárok irányíthatóságát, ezért a mi választékunkban kizárólag merev villás kerékpárok szerepelnek.

Neuzer pedelec elektromos kerékpárNincs baj, amíg van töltés az akkuban J

Hatótáv
Ahogy az elektromos autóknál, az e-bringáknál is az egyik legsarkalatosabb kérdés, hogy milyen messzire jutnak el egy töltéssel. Senkit ne tévesszenek meg a gyári adatok, az autókhoz hasonlóan a katalógusadat legtöbbször azt mutatja, hogy egy 40 kilós felhasználó síkon, hátszélben, új akkuval milyen messzire juthat el egy feltöltéssel. A valóságban a képet sok minden árnyalja:
- a könnyebb embereket ugyanaz a bringa messzebbre viszi el
- az akku korával arányosan csökken a hatótáv
- ha dombos a vidék, nem jutsz el olyan messzire
- ha hegyes, akkor még annyira sem
- minél magasabb rásegítési fokozatba kapcsolsz, azaz minél többet dolgozik a gép, annál rövidebb ideig tart ki az akku
- a sok elindulás-megállás (városi forgalomban) szintén gyorsabban szívja le az akkut
És hát persze ami jelentősen befolyásolja a hatótávot, az az akku kapacitása. Az akkukapacitások persze folyamatosan nőnek, így amíg évekkel ezelőtt még elfogadhatónak számított egy 315 Wh-s akku, addig ma a legelterjedtebb méret az 500 Wh, de az integrált akkus bringák között előfordul ennek az értéknek a duplája is!
 

Terméktámogatás
Sokan elfelejtik, de minél összetettebb egy rendszer, annál nagyobb a meghibásodás esélye. Igaz, a mai modern, márkás pedelecekkel ritkán van csak probléma. Mindenesetre érdemes olyan bringa mellett letenni a voksod, amihez terméktámogatást is kapsz, így a garancia lejárta után is tudsz hozzá például új akkut vásárolni.

Akárhogy is döntesz, a pedelec bringád hamar megszereted és azt veszed majd észre, hogy nem is tudod letenni.

----------------------------------------

Ha szeretnél erről megbizonyosodni, vagy segítség kell a választásban, keresd a Neuzer Pedelec Teszt Programban résztvevő szaküzleteket és ott a hozzáértő segítséget!

További infóért a Neuzer Pedelec Teszt Programról kattints ide!

Honlap: webtoday
Az oldal sütiket használ. Az oldal harmadik féltől származó szoftvereket is használ